8 de març 2011

Què és la Teràpia Visual?

El concepte de Teràpia Visual que entenem com Optometristes Comportamentals va molt més enllà del que pogués imaginar-se com "gimnàstica per als ulls". És un concepte global, holístic.
En funció dels resultats obtinguts en l'examen optomètric, de Percepció i Processament de la Informació Visual i de les necessitats escolars, acadèmiques, laborals o d'oci del pacient, l'optometrista prepara un programa personalitzat d'exercicis orientat a desenvolupar i potenciar al màxim les habilitats visuals i la integració d'aquestes habilitats amb la resta dels sentits: auditiu, equilibri, ritme ... de manera que aconseguim canviar la manera d'utilitzar el sistema visual i en conseqüència millorem el rendiment escolar / esportiu a més d'eliminar o reduir els símptomes que presenta inicialment l'alumne. És a dir, creem noves connexions neuronals, creem una nova manera de veure.
En finalitzar el programa, a través de la repetició d'aquests exercicis, haurem aconseguit automatitzar i integrar aquests canvis i aquests formaran part ja de l'alumne sense que hagi de fer res per mantenir-los i sense por que els problemes tornin a aparèixer. 


Quines habilitats pot treballar un programa de Teràpia Visual Comportamental?
ACOMODACIÓ
L'acomodació és la capacitat de l'ull per poder enfocar (veure nítid) a la distància a la qual mirem. En un sistema visual eficaç ha d'haver una bona:

    
* Flexibilitat d'enfocament per a fer canvis d'enfocament de prop-lluny i lluny-prop d'una manera ràpida i eficaç.
    
* Amplitud d'acomodació per poder mantenir durant una estona prolongat tasques de prop sense cansar-nos.
Quan el nostre cervell no envia l'ordre adequada, la musculatura encarregada per a això no es contrau o relaxa prou i poden aparèixer els següents símptomes:

    
* Visió borrosa
    
* Fatiga visual o mals de cap durant o després de la lectoescriptura
    
* Augment del temps necessari per a copiar de la pissarra
    
* Evitar el treball de prop
    
* Comprensió lectora reduïda
La teràpia visual treballa exercicis per igualar la capacitat d'enfocament de cada ull i aconseguir un enfocament eficaç i sostingut binocular (amb els dos ulls al mateix temps) a qualsevol distància.  
MOVIMENTS OCULARS
La oculomotricidad és la capacitat de moure els ulls d'una manera suau i precisa per seguir un objecte en moviment, llegir un text o canviar la mirada entre un objecte i un altre (la pissarra i la taula, paper i pantalla de l'ordinador). Hi ha dos tipus de moviments:

    
* Seguiments: per seguir un objecte en moviment
    
* Sacàdics: per saltar de manera precisa d'un objecte a un altre
Uns moviments oculars ben integrats permeten rapidesa i precisió per canviar de línia en la lectura, per canviar la mirada entre la pissarra i la taula i són fonamentals en la pràctica d'esports que requereixin d'aquest tipus d'habilitats.
El Control oculomotor està molt relacionat amb el Sosteniment de l'Atenció, Atenció Dividida (capacitat de realitzar diverses activitats simultàniament) i de l'habilitat de filtrar l'Atenció Adequada.
Els problemes de oculomotricidad són molt freqüents sobretot en nens amb problemes d'aprenentatge i dèficit d'atenció. Els símptomes associats són els següents:

    
* Utilitza el dit com a marcador
    
* Perdre's en llegir
    
* Equivocar de còpia
    
* Ometre paraules en llegir
    
* Lectura lenta
    
* Baixa comprensió lectora
    
* Dificultat per colpejar i recollir la pilota
La Teràpia Visual treballa per aconseguir que el pacient mogui els seus ulls de manera suau i precisa sense esforç, aconseguint millorar en velocitat i comprensió lectora, rendiment escolar i esportiu. 

BINOCULARS
La binocularitat és la capacitat visual perquè els dos ulls treballin simultàniament d'una manera precisa i coordinada, proporcionant una visió confortable. Per aconseguir això els ulls han de tenir habilitats similars per poder treballar com si fossin un de sol. Un control inadequat de la binocularitat pot produir els símptomes següents:

    
* Desviació d'un o dos ulls (estrabisme)
    
* Visió doble
    
* Visió en 3 Dimensions (estereopsis) reduïda
    
* Supressió de la visió d'un ull
    
* Fatiga visual o mals de cap
    
* Evitar el treball de prop
    
* Comprensió lectora reduïda
La teràpia visual a través d'exercicis monoculars (un sol ull) permet que cada ull desenvolupi al màxim les seves habilitats visuals individualment ia través d'exercicis binoculars aconsegueix potenciar al màxim el treball coordinat d'ambdós ulls i la tridimensionalitat. 

COGNICIÓ
La cognició és la capacitat de processar la informació a partir de la percepció i el coneixement adquirit. Això permet interpretar, processar i formar models que representen la nostra realitat. Davant d'una cognició deficient podem trobar-nos amb els següents símptomes:

    
* Problemes donant o rebent ordres
    
* Dificultats amb la lectura i matemàtiques
    
* Dificultats amb l'espai-temps
    
* Raonament i resolució de problemes
    
* Comportament immadur
    
* Manca de confiança
    
* Estratègies compensatòries davant de la comprensió del concepte ...
 
 
 Es pretén que a través de les experiències que li ofereixen els exercicis i la seva cognició pugui formar nous esquemes que li permetin tenir un major desenvolupament a tots els nivells. 
PENSAMENT VISUAL

El pensament visual és la relació entre el moviment i la visió. Existeixen tres eixos sobre els quals es basa qualsevol moviment: Horitzontal, Vertical i Transversal. L'enteniment d'aquests 3 eixos definirà el coneixement de l'espai intern del pacient i això li pot permetre un millor coneixement de l'espai extern i la seva relació amb ell.
Un pensament visual mal estructurat pot provocar els símptomes:

    
* Problemes de còpia
    
* Problemes de girs
    
* Problemes d'inversions
A la Teràpia Visual treballen amb jocs perquè
l'alumne entengui en el seu propi cos els girs sobre els tres eixos i posteriorment treballem la projecció en l'espai de girs sobre aquests eixos individualment i per últim amb combinacions d'aquests. Això és molt important per al desenvolupament de les matemàtiques. 

PENSAMENT MATEMÀTIC
El pensament matemàtic és la capacitat de manejar nombres i quantitats de manera lògica. És important tenir un concepte de nombre i una imatge que el representi, en lloc de recitar de memòria sense saber el que signifiquen. Un cop aconseguit això, la lectura numèrica és la capacitat per llegir i escriure números i per això cada posició o localització d'un nombre té un valor, és important tenir el coneixement del valor de la posició, en lloc de memoritzar-lo. D'aquesta manera, podem realment entendre el valor d'un nombre i operar amb ells. Els professors poden preguntar per què nosaltres fem aquest treball, i és perquè en realitat, aquests conceptes són visuals, aquests símbols han de generar una imatge perquè siguem capaços d'entendre'ls a través de la visualització. Quan no hi ha un bon pensament matemàtic observarem un baix rendiment en les matemàtiques per molt temps que se li dediqui. Si imaginem un nen que no té clar el concepte de nombre difícilment podrà llegir-los i molt menys operar amb ells. La Teràpia Visual treballa perquè
l'alumne sigui capaç de tenir una idea clara del que és nombre, fracció, divisió, multiplicació ... perquè les matemàtiques no siguin memoritzades, sinó enteses com a concepte i siguin capaç de visualitzar-lo. 

INTEGRACIÓ visuomotores
La integració visuo-motora és la sincronització de l'ull amb la resta del cos. És a dir, la nostra visió fa de guia oferint una informació a la resta del cos perquè els moviments siguin exactes i precisos. Està molt relacionat amb la binoculars, i és fonamental en habilitats escolars com l'escriptura, retallar, pintar, copiar ... i esportives: colpejar, encistellar, xutar ... Una integració visuo-motora deficient pot provocar els símptomes:

    
* Escriptura pobre
    
* Psicomotricitat fina deficient
    
* Baix rendiment esportiu
La Teràpia Visual aconsegueix millorar aquesta habilitat a través d'exercicis de:

    
* Psicomotricitat gruixuda: amb jocs de pilota on cal encistellar i colpejar ...
    
* Psicomotricitat fina: millorant l'habilitat dels nostres dits i en concret la nostra pinça fonamental en qualsevol activitat manual de precisió ia través d'exercicis de coordinació ull-mà. 

(Font: SIODEC )

RECURSOS EDUCATIUS RELACIONATS AMB LA VISIÓ I L'APRENENTATGE
  • Pàgina per treballar habilitats lectores amb exercicis de memòria visual, fixació de la vista o reconeixement, presentats d’una manera lúdica i amb activitats amb graus de dificultat diferents.EDU365